De miljoenen die vervoersbedrijven overhouden aan inkomsten uit fouten die reizigers maken met in- en uitchecken, moeten terug naar de reizigers.
De Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) over de miljoenen die vervoersbedrijven zouden overhouden aan reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart.
Op verzoek van GroenLinks moet ze eerst schriftelijk ingaan op berekeningen van een onderzoeksbureau waarover De Telegraaf donderdag berichtte.
Volgens de krant blijkt daaruit dat de Nederlandse Spoorwegen, Arriva en Connexxion jaarlijks 22,9 miljoen euro verdienen aan de vergissingen van reizigers. Minus de kosten, houden bedrijven daar volgens onderzoeksbureau Panteia circa 17 miljoen euro aan over.
NS verdient extra aan OV-chip, als klant niet uitcheckt
De NS zou kunnen rekenen op de de helft van dit bedrag. Reizigers kunnen overigens een aantal keer hun geld terugvragen, maar dit doet slechts een klein percentage. Wie niet in- of uitcheckt is bij de NS 10 euro kwijt al hij een persoonlijke ov-chipkaart heeft, en 20 euro bij een anonieme kaart.
Hoewel de OV-Chipkaart alweer een tijdje in gebruik is, vergeten dagelijks duizenden reizigers uit te checken als ze de trein of bus uitstappen. Vanaf 9 juli kun je bij de NS alleen nog met een ov-chipkaart reizen. Het papieren kaartje is dan voor binnenlandse treinreizen geheel verdwenen.
Fouten ov-chipkaart kassa voor vervoersbedrijven
Volgens partijen als GroenLinks, SP en D66 moeten reizigers dat geld terugkrijgen. ,,Mensen zo structureel te veel laten betalen, is bijna diefstal te noemen'', zei Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks donderdag.
Reizigersvereniging Rover kan de cijfers niet bevestigen, omdat het onderzoek nog niet klaar is. Maar Rover is ervan overtuigd dat het om een flink bedrag gaat. Dat geld moet terugvloeien naar de reiziger door het te gebruiken om het ov-chipkaartsysteem te verbeteren. Rover denkt daarbij aan de mogelijkheid om éénmalig in- en uit te checken per treinreis, ook als dat met meerdere vervoerders is.
Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin onder meer vervoerders en de overheid zitten, is nog bezig met het onderzoek naar hoeveel de vervoerders overhouden aan vergeetachtige ov-gebruikers. Voor Mansveld is het uitgangspunt dat het geld ten goede moet komen aan de reiziger, zo liet haar woordvoerster weten.
Bron: ANP/Z24
Lees ook
Topman NS: ov-chipkaart te ingewikkeld
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl